CMYK, RGB, PANTONE ...a może RAL?

 

To jest chyba jedna z najtrudniejszych rzeczy do wytłumaczenia klientowi, ale zwykle się udaje.

RGB – red, green, blue – czerwony, zielony, niebieski. Gdybyśmy podeszli do telewizora starego typu – tak bardzo blisko, nawet można z lupą, to zobaczylibyśmy, że każda cząstka obrazu składa się tylko z tych trzech elementów-kolorów – oczywiście o różnym nasyceniu. Stąd zapamiętajmy, że RGB widzimy na monitorach. Zwykle pliki .png, .svg są zapisywane w tej przestrzeni kolorów.

CMYK – cyan, magenta, yellow, black – niebieski (taki jasny, ale mocny), różowy (fuksja), żółty, czarny. Każdy kolor, który uzyskujemy drukując na papierze, przeważnie składa się z tych czterech pigmentów – ich zestawienie tworzy nam określony, docelowy kolor. Na przykład jeśli chcemy uzyskać zielony, to dajemy 100% C, 0% M, 100% Y i 0% K. Gdybyśmy chcieli, aby był to ciemny zielony, to zwiększamy zawartość pigmentu czarnego, czyli K. Doświadczeni graficy, widząc części składowe tych czterech kolorów, są w stanie wyobrazić sobie wynikową barwę!
Jak już zostało wspomniane – z CMYKa drukujemy na papierze, np. wizytówki, ulotki, plakaty, notesy, ale również na tkaninach bawełnianych czy poliestrowych. W przestrzeni CMYK zwykle są pliki .jpg, .tiff.

PANTONE – jest to ograniczona paleta konkretnych kolorów – coś w rodzaju palety kolorów farb do malowania ścian. Wybieramy je ze wzornika, więc widzisz je w rzeczywistości i wiesz jak będzie wyglądał dany kolor. Wskazanie koloru PANTONE jest potrzebne przy wykonywaniu np. tampondruku, czyli znakowania gadżetów reklamowych. Czasem kolorystyka koszulek reklamowych czy innych gadżetów jest zgodna z wzornikiem PANTONE lub można również wykonać nadruk na papierze farbą PANTONE, jednak jest to droższa opcja nadruku.

Jeszcze pozostał nam RAL, bo w mojej pracy grafika przyszło mi się z nim spotkać – kiedy na pytanie czy dana firma ma określoną kolorystykę logo, usłyszałam, że mogą mi ją podać w palecie RAL. Zwykle tej kolorystyki, czyli przeznaczonej do farb i lakierów, nie wykorzystujemy w dziedzinie nadruków, ale warto o niej pamiętać jeśli będziemy chcieli wybarwiać metale i inne tworzywa sztuczne.

Z uwagi na to, że Wasze logo jest wykorzystywane na różnych polach reklamowych – od internetu, po druki, odzież reklamową, gadżety reklamowe, słodycze reklamowe, oznakowanie aut czy dużych powierzchni na budynkach, to warto, abyście w księgach znaku czy systemach identyfikacji wizualnej mieli ustalone kolory w każdej z powyżej wymienionych przestrzeni kolorystycznych – w internecie: RGB, przy drukach reklamowych (nawet krówkach!): CMYK, do znakowania gadżetów reklamowych: PANTONE.

Na koniec krótko o hafcie – kolor haftu zwykle dobieramy do wskazanej kolorystyki w CMYKu czy PANTONE – liczba kolorów nici jest mocno ograniczona, jednak wprawne oko grafika jest w stanie ją dopasować do podanych kolorów!

W razie problemów z kolorystyką podczas składania zamówień z chęcią doradzę! ej@dajtografikowi.pl

Twój Grafik!

Komentarze